black friday

Black Friday 2019 – Vi gør status

Black Friday har for femte år i træk markeret sig som årets største shoppingdag. Begivenheden er også kun gået de færreste næser forbi, for det viser sig, at lige knap halvdelen af danskerne (47%) benyttede sig af et Black Friday-tilbud i 2019 (YouGov).

Som bekendt, var 2018 det første år længe, hvor omsætningen på Black Friday ikke slog rekord (læs mere). Derfor har vi også været ekstra spændte på, hvordan dette års omsætningstal forholder sig. Som du nok husker, fejlede forventningerne til dagen ikke noget. En Black Friday så tæt på jul, som ovenikøbet faldt på en lønningsdag, må have en eller anden form for indflydelse, vurderede eksperter. En undersøgelse af Dansk Erhverv viste også, at danskerne forventede at bruge flere penge end tidligere. Holdte forventningerne så stik?

Der er i hvert fald ingen tvivl om, at danskerne har haft travlt på tasterne. Tal fra DIBS viser, at antallet af online handler steg med hele 57% sammenlignet med sidste års Black Friday. Det betyder også, at der blev foretaget mere end 151% flere onlinekøb sammenlignet med en normal fredag i 2019 (RetailNews). Foreningen for Dansk Internethandel afslører desuden, at der blev omsat for 750 millioner kroner i danske webshops på Black Friday 2019.

Ifølge kreditnu.dk, vil Nets ikke afsløre Dankortforbruget for dette års Black Friday. Derfor er det heller ikke muligt at sige noget om, hvorvidt Dankortet slog sidste års rekorder. Så selvom nethandlen har oplevet en massiv vækst og MobilePay melder rekorder, så forbliver det et mysterium, om omsætningen for de fysiske butikker og omsætningen samlet set har fortsat sin faldende kurve fra sidste år. En faldende kurve ville muligvis kunne forklares af, at tilbudsfesten bliver fordelt ud over flere dage, hvor koncepter som Black Weekend, Black Week og sågar Black November er opstået.

Udviklingen i besøgstrafik

Lad os kigge lidt nærmere på vores domæne, nemlig udviklingen i besøgstrafik. Baseret på en repræsentativ del af vores kunders trafikdata, kan vi afsløre en stigning af besøgende i storcentre, hvor trafikken i butikker er faldet sammenlignet med Black Friday 2018.

Hvis vi ser lidt nærmere på udviklingen af besøgstrafik for butikker, så faldt trafikken med -4% på dette års Black Friday sammenlignet med Black Friday 2018. I starten af Black Friday ugen var der et lille fald i besøgende sammenlignet med gennemsnittet for de pågældende ugedage i løbet af året. Fredag viste en markant stigning med 271% højere trafik end en normal fredag. Både lørdag og søndag var trafikken også væsentlig forøget.

Til gengæld har danske shopping centre sat ny besøgsrekord. Antallet af besøgende steg nemlig i år med 3% i forhold til Black Friday i 2018. Når vi kigger nærmere på hele Black Friday ugen, kan vi se, at der generelt er mere trafik sammenlignet med gennemsnittet for de pågældende ugedage i løbet af året. Black Friday viser desuden en stigning med 123% mere trafik sammenlignet med en gennemsnitlig fredag. Trafikken var også væsentlig forøget både lørdag og søndag.

Meningerne er mange 

Meningerne til den oprindelige amerikanske ”shopping-helligdag” er splittede – og for mange, er det sikkert også en ambivalent følelse, der går igennem kroppen denne dag. For på trods af, at halvdelen af danskerne benyttede sig af et Black Friday-tilbud i 2019 (YouGov), så er det de færreste, der bryder sig om dagen. Ifølge en undersøgelse lavet af analyseinstituttet YouGov, mener to ud af fem, at Black Friday giver anledning til overforbrug. Samtidig ser en del danskere (32%) dagen, som en god mulighed for at købe årets første julegaver. Og hvem vil ikke gerne have rabatter på de ting, der alligevel skal handles til jul?

Her til slut, vil vi her hos Vemco Group blot sige ”godt kæmpet” til vores mange kunder i detailhandlen, og så ønsker vi alle en rigtig god julehandel her i slutspurten.